Alapkövek + „kreatív kövek + „aktuálkövek” = jó orvos. Nem árt, ha megjegyzi: a páciensek e képlet alapján választják ki orvosukat!

Ha egy ház építését abbahagyják az alapkőnél, az a ház nem is ház, pláne nem olyan bástya, amire csodálattal és bizalommal tekintenek az emberek. Meredek párhuzam, de ugyanez igaz a jó orvosra is: ha azt hiszi, a jó orvos egyenlő a tökéletes szaktudással, téved. A szaktudás csak azaz alapkő, amire a többi tulajdonsága épül, ráadásul az alapkövek közül is csak az egyik. Tehát a szaktudás feltétlenül szükséges, de nem elég – ezt így gondolják a páciensek (is)!

Hogy miért fontos ezt doktorként tudatosítania önmagában? Mert ha csak az alapköveket, vagy azok közül párat villant fel a pácienseinek, ők azt hiszik majd, „ez a ház nincsen kész”, tehát ez az orvos nem orvos. És akkor keresnek egy olyat, aki jó, maga pedig komoly bevételektől eshet így el. Ennyire egyszerű.

Azért ne essen kétségbe! Most elárulom, mikből épül fel a jó orvos, azaz hogyan lesz belőle erős bástya! ;)

Így lesz Önből igazi "bástya"!

Így lesz Önből igazi “bástya”!

1. A jó orvos 5 alapköve

Ezek azok az alaptulajdonságok, amiket manapság a páciensek elvárnak egy orvostól – egy magánorvostól, pedig kétszer annyira! Hogy a szaktudás mellett mivel kell még bírnia a jó orvosnak? Először is, nem árt, hogyha annyira pontos, amennyire csak lenni tud. Egy-egy nap persze óhatatlanul is elcsúszik az ember az idővel: késik a páciens, hosszabb ideig tart egy vizsgálat, mint előre gondolta, családi vészhelyzet alakul ki. Ezek mind érthető dolgok, legalábbis hogyha előre szól a páciensnek, csúszás van, nemcsak onnan tudja meg, hogy már fél órája hiába ül a váróteremben. Emellett legyen informatív: a páciens azért kereste fel, mert önállóan nem tudja meghatározni, mi a baja, segítségre és információra van szüksége. A kedvesség sem árt: Ön is szívesebben jár olyan boltba, ahol mosolygósak az előadók, mint olyanba, ahol leugatják a vásárlót. És végül, az ötödik alapkő: a figyelmesség. A páciens akkor érzi magát igazán biztonságban, ha úgy érzi, figyelnek rá és arra, amit mond.

2. A „kreatív kövek”

A következő szint, akárcsak egy számítógépes játékban, már több időt és nagyobb gyakorlottságot igényel. A „kreatív kövek” közé tartoznak azok a dolgok, amiket már nem feltétlenül várnak el Öntől a páciensei, de biztosan megjegyeznek és értékelnek. Ezekhez a kövekhez, mint a nevük is mutatja, már némi kreativitás szükséges, ugyanakkor nem érnek semmit, ha az alapkövek nincsenek rendben. Hiába áll elő valamilyen kreatív szolgáltatással vagy segítséggel, ha közben undok a pácienssel, nem fog visszatérni Önhöz.

Hogy mik tartozhatnak ide? Orvostól és szakterülettől függő. Csak hogy mondjak néhány példát…

  • Termékminták. Ha szakterülete engedi, adjon néhány termékmintát azoknak, akiknek szükségük lehet rá: bőrápoló-szert a bőrproblémásoknak, ingyen próbakontaktlencsét azoknak, akiknek még nem volt vagy egy kis tubust a legjobb fogkrémből.
  • Segítség a rendelőn kívül is. Ha rájön, hogy a páciensének valami olyan baja (is) lehet, amivel más szakterületen dolgozó orvost kell felkeresnie, ajánljon neki egyet megbízhatót kollégái közül, és adja meg az orvos elérhetőségét is, ha tudja! Ezt értékelni fogja a páciens és a kolléga is.
  • „Szuperemlékezet”. Ha vannak visszatérő páciensei, vegye elő „szuperemlékezetét”! Mielőtt a páciens belép a rendelőbe, fussa át legutóbbi kórlapját, így azt az érzést kelti benne: ő nem csak egy a sok közül, nem egy futószalagon vizsgálják, hanem igazán törődnek vele.

3. „Aktuálkövek”

Végül és utolsóként a sorban, a kreativitását bővítse ki a világra adott reakcióval! Az aktuálkövek a jó orvos azon részei, amelyek arra utalnak, nemcsak a szakmájával és a rendelőn belüli dolgokkal törődik, hanem a külvilág helyzetére is reagál: ezek a szezonális dolgok. Azok a kövek, amik mondjuk, évszakonként változnak. Mindenki tudja például, hogy ősszel, ahogy hűl az idő, nem árthat az embernek egy-egy bögre meleg tea. Ha lehetősége van arra, vagy készítsen egyet „kedvenc” pácienseinek, vagy osztogasson filtereket! Meglepő, mégis aranyos ötlet, nem igaz?

Legyen kreatív! Írja meg nekünk, Ön mivel szokta meglepni pácienseit – vagy mivel fogja, miután elolvasta ezt a cikket. :)