+36 30 274 4365

A COVID-19 járvány betörése óta nagyot változott az ország, és ebben drasztikus változásokat érzékel a privát egészségügyi szektor is. Számos partnerünk online kommunikációjáért vagyunk felelősek, ezért annak jártunk utána, mennyiben változott a betegek online viselkedése, egészségügyi vonatkozásban.

Korábbi kutatásokból(1) tudjuk, hogy mi magyarok az uniós átlagnál (53%) is nagyobb arányban fordulunk az internethez, ha egészségügyi kérdéseik vannak, a teljes lakosságra mérten kétharmadunk az online térben keres megoldást tüneteire. Ennek köszönhető, hogy például a Google keresésekben sokkal jobban megtalálhatóak és célozhatóak a potenciális, magyar páciensek, mint mondjuk a régió egyéb országaiban.

Jó támogatást nyújtanak ebben az egészségügyi portálok, idehaza a Házipatika és a Webbeteg egymással versengve folyamatos tartalommal látják el a megoldás után kutató betegeket. Az internetes forgalommérésekből kiderül, hogy extrém módon megnövekedett március utolsó hetében az összes egészségügyi tematikus oldal forgalma(2), a veszélyhelyzet kihirdetését követő héten a portálok 5 millió fölötti napi látogatószámot kezeltek együttesen. Ennek nagyságát érzékelteti, hogy a két már említett, legnagyobb portál a vírus megjelenése előtt közösen átlagban napi kb. 800 ezres látogatószámot(3) fogadott. Ennek értékelését persze árnyalja, hogy jelenleg a kereséseket és tartalomfogyasztást a koronavírus uralja.

Visszatérve a Google keresésekre, nézzük, ha orvoskeresésről van szó, mik a tapasztalatok. Az elmúlt 1 évben az alábbi átlagos havi keresési mennyiségek voltak jellemzőek a leggyakoribb szakterületi keresésekre(4). Ezek a szakterületet érintő legerősebb kulcsszavak, ezt a területi kulcsszavak követik, például bőrgyógyász + budapest említéssel.

forrás: Praxisakadémia

Jó, ha tudjuk a szakterületi és keresési sajátosságokat, a Google keresésben azok a témák az erősek, amiknek tünetei jól felismerhetőek, így például bőrgyógyászat, mozgásszervi panaszok, továbbá az akut és daganatos betegségek, valamint azok az orvosi szakmák, ahol a páciens egyből tudja hova kell mennie (pl.: nőgyógyászat). Ez a FoglaljOrvost.hu tapasztalataival is összevág, ugyan ezek ott is a vezető szakterületek, plusz online időpontfoglaló portálunkon a rangsorban az 5. helyen a fül-orr-gégészeti szakterület található, melyre azonban inkább tünet, mint orvos formában keresnek a betegek (ezért nem jelenik meg a fenti grafikonon).

De nézzük, mennyiben határozta meg a pandémia az orvosi kereséseket. Ha az alábbi görbét nézem, jól követhető a teljesítmény, az összes szakterület együtt halad, párhuzamos szezonalitásokat mutatva (a grafikonon nem a keresési mennyiségek, hanem azok szezonalitása látszik, így haladhat egymás mellett mennyiségében eltérő több téma). A szezonalitás magas pontjai az év elején és ősszel vannak, ez minden egészségügyi tematikánál általában megfigyelhető, ugyanis ezek az élet(mód)váltó időszakok. A negatív pont szintén ismert, bár a karácsonyi szünet tartalomfogyasztás szempontjából az egyik legerősebb időszak, az orvosi foglalások természetesen alább hagynak. Az alábbi ábrán már az is látható, hogy február végén, amikor Olaszországban már a tömeges megbetegedéseknél jártak, Magyarországon megzuhantak az orvoskeresések.

Az elmúlt 12 hónap keresési trendjei az öt vizsgált szakterületenforrás: Google Trends

A csökkenés mérteke, ha a magas év eleji mennyiséghez viszonyítjuk – már az alábbi ábrán –számottevő, kb. 30-40%-os nagyságú, de szakmák párhuzamos trendje változatlanul megfigyelhető. 

Az elmúlt 3 hónap keresési trendjei az öt vizsgált szakterületbenforrás: Google Trends

Fontos ugyanakkor látni, hogy a koronavírus Magyarországon egyértelműen a veszélyhelyzet március 11-i bevezetésével vette át a trendeket, ezt az alábbi ábra jól szemlélteti, hol fordul át az orvoskeresés trendje, és hol szerez vezető szerepet a COVID-19 pandémia.

Az elmúlt 30 nap keresési trendjében a koronavírus felerősődéseforrás: Google Trends

Végezetül, és ez érdekel minket jelenleg a legjobban, az a kérdés, okozott-e tartós keresési visszaesést a járvány. Bár a március hónapot jóval kisebb orvoskereséssel indítottuk már (az előző év azonos időszakához képest kb. 60%-on), azóta az esés megállt, bár tovább csökkent, de a kijárási korlátozástól függetlenül megállt egy alacsony, de stabil szinten.

Az elmúlt 30 nap keresési trendjei az öt vizsgált szakterületbenforrás: Google Trends

Ezt érzékeli a privát ellátók köre is, jóval kevesebb a beteg.

A kisebb keresési mennyiségben és láthatóan kisebb hirdetői számban, a Google hirdetések jelenleg hatékonyabbak, mind elérés, mind költségvetés oldalról. Egyértelműen látszik, hogy azok tudnak továbbmenni és túlélni, akik rugalmasan állnak a változáshoz, és ONLINE üzemmódra álltak át, valamint azok a cégek, ahol a korábbi üzletmenet lehetővé tette, hogy most tartalékokból az online térben láthatóak maradjanak.

Ha saját rendelése kapcsán kíváncsi a trendekre, javaslatainkra, keressen minket bátran!

 

(1) – https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/tin00101/default/table?lang=en
(2) – https://www.statista.com/statistics/1108059/hungary-online-health-portals-traffic-during-coronavirus/
(3) – http://dkt.hu
(4) – Google kulcsszóstatisztikák