A világjárvány minden gazdasági szereplőt súlyosan érint, a magánegészségügyi vállalkozások is nehéz helyzetben vannak. Az országban kihirdetett veszélyhelyzet drasztikus visszaesést okozott a privát ellátásban. Nézzünk szembe az előttünk álló hónapokkal, készüljünk fel a válság időszakára és a visszatérésre – ebben segít a FoglaljOrvost.hu és a Praxisakadémia rövid útmutatója.
Mielőtt továbbolvasna, töltse ki rövid kérdőívünket, melyben arra keressük a választ, milyen hatást gyakorolt eddig a világjárvány a hazai privát egészségügyi szektorra. KITÖLTÖM!
Mint egészségügyi dolgozók tudják, a jelenlegi helyzet (2020. március 15. – a szerk.) nagyon rövid időn belül súlyosbodni fog. Előreláthatóan, rövidtávon 4-6 hónapos időszakkal, elhúzódó-hosszútávú hatásban 1-1,5 éves krízissel kell számolnunk.
A nem azonnali beavatkozást igénylő tünetek iránti Google keresések száma csökken, ahogyan a szakrendeléseken a páciensek száma is. A tervezett, nem sürgős műtéteket későbbre halasztják. A közepes vagy nagy rendelők már most is csak telefonos kockázatszűrést követően fogadják a bejelentkező betegeket. A külföldi betegekre és/vagy nagyobb költségigényű beavatkozásra fókuszáló fogászatok, szépészeti klinikák bezárnak, vagy már bezártak. Akik tudnak, online üzemben próbálnak tovább működni.
A válság katartikus hatással lesz a szereplőkre, a taktikus, túlélésre felkészült szereplők megerősödve jönnek ki a krízisből. Azok számára lesz túlélhető a kialakult helyzet, akik rugalmasan tudnak reagálni a változásra, akik képesek a jelenlegi korlátokhoz alkalmazkodni. Bár a legegyszerűbb most féket behúzni, de ha figyelembe vesszük, hogy itt több hónapos „bezártságról” beszélünk, már rövid távon is sorsdöntő hiba az azonnali bezárás ott, ahol szükség van a személyes, szakorvosi ellátásra. A krízis hosszabb lesz, mint amennyi ideig a fájdalmas pácienstüneteket halogatni lehet, ebből következően indokolt esetben a következő hónapokban is szükség lesz privát szakorvosi ellátásra, különösen a tekintetben, hogy az állami ellátásban erre nem (igazán) lesz lehetőség, kapacitás.
1. Helyzetértékelés
Első körben érdemes tisztázni a rendelő működésének alapjait, logikusan és racionális alapon.
- A szakorvosok tudnak-e rendelni? Amennyiben az állami ellátásban is dolgoznak, van-e jelenleg kapacitásuk magánrendelésre?
- A szakdolgozók hasonló okokból rendelkezésre állnak-e?
- Mely, a rendelést támogató munkatársak tudnak otthoni munkavégzéssel tevékenykedni?
- Régi betegeinket tudjuk-e online konzultációval, a krónikus betegeket receptfelírással segíteni, a személyes jelenlétet elkerülendő?
- Tudunk-e indokolt esetben, az adott szakterületen online konzultálni a betegekkel?
- A rendelésre érkező betegeket hogyan tudjuk telefonon előszűrni (betegség, kockázatok kizárása)?
- A rendelő felkészült-e minden óvintézkedéssel? (fertőtlenítés, kézfertőtlenítő, elegendő maszk, etc.)
- Milyen elővigyázatossági intézkedésekre van szükség a rendelésen (váróban egyszerre hány ember tartózkodhat, kísérők jöhetnek-e, egymástól elvárt távolság a várakozás során?), illetve ezeket hogyan tudjuk segíteni a rendelésre érkezőknek?
- Milyen tartalékokkal rendelkezik a vállalkozás, a csökkentett működés hogyan finanszírozható?
2. Hatásfelmérés
A helyzetfelmérés alapján vegyük számba a következőket!
- Milyen bevételkiesésre számíthatunk?
- Milyen fix költségekkel kell számolnunk?
- Mely kiadásokról tudunk, vagyunk kénytelen lemondani a következő hónapokban?
- Mennyi munkatársat tudunk a továbbiakban alkalmazni, milyen feltételekkel?
- Milyen személyzeti döntéseket kényszerülünk meghozni?
- Milyen készpénzmentes tranzakcióra vagyunk felkészülve? Hogyan tudjuk az online vagy bankkártyás tranzakciókat gyorsan bevezetni?
Egyeztessünk könyvelővel, pénzügyessel, jogásszal és munkaügyi szakértővel a kialakult helyzet valós felméréséhez.
3. Tervezés
Tervezzük meg az előttünk álló hónapok működését, a következő 2-3 hétre, valamint 4-6 hónapra, különböző súlyosságú forgatókönyvekre készülve.
A tervezés hatásosságát 4 aspektus segíti:
4. Rejtett erőforrások feltárása és kreatív megoldások összegzése
- Milyen tartalékokkal rendelkezünk?
- Hogyan tudjuk a meglévő pacientúrát ellátni, velük a kapcsolatot tartani?
- Hogyan tudunk a jellemzően online világban érvényesülni?
- Hogyan maradhatunk láthatóak?
5. Kommunikáció
Segítsünk pácienseiket információval, mind a rendelésről, mind egészségtémákban!
- Mutassuk be válságtervünk betegre vonatkozó részeit!
- Hogyan érnek el a páciensek?
- Hogyan változott a nyitvatartás, milyen intézkedéseket foganatosítottunk, milyen feltételekkel lehet a rendelőt látogatni?
- Hogyan tudnak szükséges receptjeikhez hozzájutni?
- Hogyan tudnak online konzultációra?
- A specializált rendelők saját szakterületről adjanak információt, betegségtematikus tájékoztatást weboldalukon, közösségimédia-felületeiken.
- Segítsük a pácienseket, mely tünetekkel menjenek személyesen rendelésre!
Bár a költségvetési megszorításoknál az intézmények először nyúlnak a marketinges kiadásokhoz, a láthatóság, a klientúra megtartása érdekében – költséghatékonysági elvek mentén – fontos a kommunikációt, kampányokat tovább folytatni.
- Maradjunk láthatóak a közösségi médiában!
- Tematizáljuk megszólalásainkat!
- Tekintsünk el az előre betervezett tartalmaktól!
- Csináljunk pácienseinknek, adott betegségtípusra Facebook-csoportot, támogassuk őket információval, orvosi jelenléttel.
- Vegyük fel a kapcsolatot e-mail-ben, hírlevélben pácienseinkkel, maradjon élő a kapcsolat!
- A hosszabb döntési időt igénylő terápiás ajánlatainkról (protetikai műtétek, fogászati nagyobb beavatkozások például) folytassuk tovább a Google Ads aktivitásokat. Az otthonmaradás nem szünteti meg a tüneteket, csak még láthatóbbá, nehezebben viselhetővé teszi. Megfelelő célokkal, a korábbinál költséghatékonyabban tud hirdetni, akinek van rá pénzügyi forrása.
- A bezártság kitűnően alkalmas tartalomfogyasztásra, valamint a válságból ocsúdáskor jellemzőek lesznek az életmódváltások, melyek kedvezően hatnak a nagyobb, tervezhető műtétekkel kapcsolatos döntésekre.
Az elhúzódó válságban a kezdeti pánik után sztoikus stabilizáció következik, idővel azonban új fogyasztási-döntési szokások alakulnak ki. Az egészségügyi válsággal ezúttal törvényszerűen együttható gazdasági válság racionalizálja a háztartások döntéseit, nem csak a jelenben, a jövőben is, a válságot követően is. Ha felkészülten, racionalizálva reagál a rendelő a jelenben, ott lesz a választható szolgáltatók között a jövőben.
Ha segítségére lehetünk, tervezésben, kommunikációban,
online és telefonon csapatunk áll rendelkezésére!
![]() |
![]() |