Amint a COVID-19 járvány az egész világon elterjedt, azonnal érezhetővé vált a virtuális egészségügy fejlesztése, az online konzultációk alkalmazása. A távoli vagy online kapcsolattartás – az elmúlt 3 hét tapasztalata után – elmondhatjuk, jól vizsgázott, mind a szakorvosi, mind a páciensoldal rendkívül elégedett.

Ha figyelembe vesszük a hazai statisztikákat, és megnézzük az egy lakosra jutó orvosi vizitek számát, akkor is szembetűnik, milyen mennyiségű vizitszám marad el a kijárási korlátozások miatt, ha nem tudnánk mindennek mértékét az iparági szereplőktől. Évi 11 orvos-beteg-találkozó jön létre egy lakosra vetítve, ami jellemzően a duplája, másfélszerese az uniós átlagnak.


forrás: Eurostat(1)

A virtuális találkozókról hazai adataink még nincsenek, így a külföldi visszajelzések után kutattunk(2). A gyógyszerfelírás, az onkológussal történő leletegyeztetés, a műtét előtti és utáni egyeztetések tipikusan azok a témakörök, amik a személyes jelenlét nélkül is minőségben bonyolíthatók. Ide tartozik még a krónikus betegségekkel kapcsolatos rendszeres kontroll, diétás és dohányzásról leszoktató tanácsadás, terhesgondozás és pszichológiai konzultáció. Ha saját egzakt kutatásaink nincsenek is, pontosan látható idehaza is ugyanezek a főbb témakörök.

A FoglaljOrvost.hu felületén távkonzultációt kínáló szakterületek képzeletbeli dobogóján a pszichológia áll, ez a szakma volt képes a leghamarabb az átállásra (adottságai, jogszabályi környezethez jobb illeszkedése okán). Ezt követi a két top-szakterület, a nőgyógyászat és a bőrgyógyászat.

Telefonos vagy video/online konzultációt kínáló privát egészségügyi ellátók (szakterület szerint) 


forrás: FoglaljOrvost.hu (2020. március 31.)

Azok az amerikai páciensek, akik már legalább egy online konzultáción részt vettek, és elégedettek voltak, fontos megerősítést adnak az virtuális találkozás mellett(3). Véleményükből kiderül:

  • Az orvos ugyanolyan hiteles volt, mint személyesen.
  • Rövidebb volt, vagy nem volt várakozási idő.
  • A konzultáció a beteg számára kényelmes volt.
  • A beteg a konzultáció során minden kérdésére választ kapott, és megfelelő orvosi utasításokhoz jutott.

2020 márciusában a Nagy-Britanniában egy gyors kutatást végeztek(4), hogy a virtuális egészségügyi ellátás tapasztalatait megismerjék. Összefoglalóan elmondhatjuk, a fertőzéstől való félelem az, ami a pácienseket egyértelműen ebbe a csatornába irányítja. A brit válaszadók 3 leggyakoribb érve az volt a távkonzultáció mellett, hogy nem érintkeznek más pácienssel és egészségügyi személyzettel a fertőzésveszéllyel, illetve a fertőzés kockázata összességében is csökken. Nem mellesleg az is elhangzott, hogy mind az orvoshoz jutás, mind a diagnózis ideje lerövidült.

A jelen jogi környezetünkben a virtuális vagy online konzultáció csak tanácsadás lehet, nem alkalmazható diagnózisalkotásra, terápiás döntések meghozatalára. Aktuálisan még így is óriási lehetőség a minőségi beteg-orvos-kapcsolattartásra az online konzultáció. Alakítson ki megfelelő online konzultációs környezetet, és vigye tovább orvosi vállalkozását!

Olvassa el cikkünket, hogyan optimalizálhatja online konzultációját!

 

(1) https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Healthcare_activities_statistics_-_consultations#Consultations_of_doctors
(2) https://www.statista.com/statistics/859238/reasons-for-virtual-doctor-visit-among-us-consumers/
(3) https://www.statista.com/statistics/954297/satisfaction-with-aspects-of-virtual-health-care-visits-us-adults/
(4) https://www.statista.com/statistics/1106721/digital-health-benefits-during-covid-19-pandemic-in-uk/