Tegnap a Magyar egészségügy: jelen és jövő c. konferencián jártunk. Azt nem mondanám, hogy megtudtunk bármit is az egészségügy jövőjéről, a jelenét pedig már úgyis mind elég jól ismerjük… :)
Fontos azonban összefoglalni azokat a trendeket, amelyek a magán egészségügyre jellemzőek. Ezekre most tényleg ne legyintsen senki, mert itt zajlik a szemünk előtt!
- Megváltozott fogyasztói attitűd: az eddig a kezeléseket csak elszenvedő beteg kezd tudatára ébredni, és egyre inkább fogyasztóvá válik, végiggondolja, hogy a pénzéért, mit szeretne kapni, és elvárásai is vannak. Tudom, ez néha akár arrogáns hozzáálláshoz is vezethet, és a Google-ből tájékozódó páciens tud érdekeseket is mondani, de mégis ez a helyzet!
- Élesedő piaci helyzet: ilyen vagy olyan megjelenési formában, de a magán-egészségügyi ellátóstruktúra kialakulóban, átalakulóban van. Állami kórházak kapnak észbe, és próbálkoznak extra bevételi forrásokat kiépíteni (lsd. Uzsoki, Kútvölgyi stb.). Ez óhatatlanul a kisebbekre is hatással lesz!
- Piaci marketingszemlélet szükségessége: a régi bevált páciensszerzési módszerek (ajánlás, kórházi betegek átcsatornázása a magánpraxisba) szép lassan nem lesznek elegendőek, mert a professzionális szolgáltatók marketinggel folyamatosan szem előtt lesznek, sőt a betegeket kvázi-biztosításokba rendezve (pl. Medicover éves díja) magukhoz kötik és méretgazdaságosan elérik a fizetőképes keresletet. Egyéni praxissal ezzel képtelenség versenyezni.
Ilyenkor jó újra elismételni, hogy miért is választ magánorvost a beteg, hiszen, ha ezeket (valóban) betartja egy rendelő, már fél siker:
- 64% a várakozási idő miatt választ magánorvost, azaz hamar kell, hogy időpontot kapjon, és a rendelőben sem lehet megváratni. Ha itt vétünk, akkor a legnagyobb elvárásában csalódik!
- 51% a minőség miatt választ magánrendelőt. Hát, ez feladja a leckét, hiszen élményalapú a dolog, honnan tudja a beteg, hogy mi az egészségügyben a minőség?
- 47% a plusz figyelem és ” foglalkoznak velem”-érzés miatt hajlandó a zsebébe nyúlni.
Úgyhogy banálisan hangzik: ne várassuk a beteget és lehetőleg ne hetekre előre adjunk időpontot, legyen minőségi összbenyomása, szólítsák a nevén, fogjanak kezet vele és az asszisztencia is figyelmesen kezelje. Ez mind megvan?
(Az adatok Kiss Katalin Hazai trendek az egészségügyi magánellátásban c. előadásából származnak)