+36 30 877 3795

Lámpaláz, száraz vagy összeszedetlen beszéd… Ezek a dolgok tehetik tönkre a fellépését, holott egy-egy konferencián való szereplés elősegítheti a szakmai fejlődését, fellendítheti hírnevét. Éppen ezért összeszedtük Önnek azokat az alapvető elveket, amiket mindenképpen be kell tartania, amikor előadást készít!

Forrás: http://armigatus.wordpress.com

Forrás: http://armigatus.wordpress.com

Ha már kérték arra, hogy tartson előadást, akármilyen témában, akár kicsi, akár nagy csoport előtt, tudja, hogy mennyire jól esik az embernek, hogy gondoltak rá, sőt, éppen gondoltak. Elismerést jelent, azt, hogy mások érdemesnek találják a munkáját, a véleményét, a tapasztalatait, ráadásul így azok a hallgatók is megismerik a nevét és az arcát, akik azelőtt még semmit sem hallottak Önről. Ugyanakkor nagy stresszt is okoz, még azok az emberek is enyhe félelemmel állnak ki a pódiumra, akik már évek óta közönség előtt szerepelnek. Ezt a félelmet csökkentheti egy jól megírt beszéd, amelyre magabiztosan támaszkodhat az ember!

Ahhoz, hogy tökéletes előadást építsen fel az ember, tudás, fantázia és idő kell. Tudás kell ahhoz, hogy meglegyen a szakmai alap, de ahhoz is, hogy a megfelelő szavakat és példákat a tökéletes helyre rakja az ember. Fantázia, hogy tudja, milyen poénokkal, anekdotákkal, példákkal, érdekességekkel tegye érzékletesebbé a mondandóját. És idő, hogy mindezt „gatyába rázza”, hogy minden apróság a helyére kerüljön.

Két jó barát: KISS és WIIFM

A beszédírásnak vannak olyan általános szabályai, amelyekkel nem lehet melléfogni. Minden gyakorlott szónok tudja, hogy fel kell mérni, kinek és mit akar elmondani. Nem szabad csak arra támaszkodnia, milyen mondanivalója van, azt is végig kell gondolnia, az adattömegből mit tart majd relevánsnak a közönsége! Ráadásul mindezt egyszerűen kell tálalnia: ha mondjuk egy tudományos kutatás eredményeit prezentálja, akkor is bele kell gondolnia abba, hogy ezt most nem olvasni fogja a közönség, hanem csak hallani, és úgy sokkal nehezebb a sokszorosan összetett, bonyolult mondatokat megérteni. Pláne, ha azok a mondatok tele vannak új információkkal! Ez a két szabály angolul a WIIFM (What’s In It for Me – Mi a Fontos?) és a KISS (Keep It Short and Simple – Legyen Rövid és Egyszerű!).

Forrás: http://www.gazetashekulli.org

Forrás: http://www.gazetashekulli.org

Néhány gyakorlati tanács

Mikor felkérik az előadás megtartására, érdemes rákérdezni egy-két dolog. Tudja meg a legfontosabb részleteket, hiszen ezeken sok minden múlhat!

1.      Kérdezze meg, pontosan hol is lesz a rendezvény, ahol fel fog lépni! Nemcsak azt kell megtudnia, hogyan jusson el az épülethez, sőt, arra ott a Google Maps! De sajnos a leghíresebb keresőoldal sem alkalmas arra, hogy megmutassa, hogyan találhatja meg az egymással könnyen keverhető nevű termek közül azt, amelyikre szüksége van – egy többszintes és kacifántos épületben. Egyszer részt vettem egy rendezvényen egy hatalmas székházban. Mikor vártam az ajtó előtt, nem egy ember odajött hozzám, és megkérdezte, hogy hol van a „Helsinki”-terem, ahol egy másik rendezvényt tartottak. Mondanom sem kell, nem tudtam válaszolni nekik, így bolyonghattak tovább a szinten. Ez az öt-tíz perc kiesés csúszáshoz vezethet, ráadásul a sietség a haját és a ruháját is tönkre teheti!
2.      Kérdezze meg, milyen eszközök állnak majd rendelkezésére! Teljesen más egy olyan előadásra készülni, amit egy kis teremben kell megtartania mikrofon és kivetítő nélkül, mint amit egy óriási teremben mikrofonnal és vetítővel.
3.      Tudakolja meg, körülbelül hányan lesznek! Ért már kellemetlen meglepetés azért, mert alábecsültem leendő közönségem nagyságát… Senkinek sem kívánom azt a rosszullétet, ami akkor fogott el, mikor körbenéztem a közönség seregén, és konstatáltam, hogy nagyon sok ember előtt kell beszélnem, ráadásul egy olyan színpadon, ami fényárban úszik!
4.      Kérdezze meg azt is, milyen a közönsége! Főképp szakmaibeliek vagy laikusok lesznek ott? Más szakterületen dolgozók is részt vesznek, vagy csak bőrgyógyászok hallgatják az Ön bőrgyógyászati előadását? Páciensekre vagy orvosokra számítson? Erre természetesen a rendezvény leírásából is következtethet, de ha vannak további kérdései, tegye fel a rendezvény szervezőnek!
5.      Készüljön valamilyen maradandó elérhetőséggel! Ha csak a ppt-re írja ki az e-mailcímét és a telefonszámát, garantálom, hogy senki sem fogja felkeresni később – az emberek lusták leírni az adatokat. Azonban, ha visz névjegykártyát, szét tudja osztani az érdeklődők között. Az is lehet, hogy a szervezők kinyomtatják a ppt-jét, vagy megkérik, készítsen belőle kivonatot vagy munkafüzetet a közönségnek – erre mindenképpen írja fel az elérhetőségeit!
6.      Sok rendezvényen ma már filmeznek. Ha készült videó Önről beszéd közben, kérje el valamilyen formátumban: CD-n, DVD-n, ha feltöltik, YouTube-linkként. Így nemcsak az emlék marad meg, de később elemezheti is saját magát, sőt, feltöltheti a honlapjára, vagy elküldheti betegeinek hírlevélben.

Forrás: http://www.gingerpublicspeaking.com

Forrás: http://www.gingerpublicspeaking.com

A tökéletes előadás alapanyagai

Ha kipuhatolta, körülbelül milyen hallgatóság előtt és milyen körülmények között kell előadást tartania, elkezdheti megírni magát a szöveget! Ellentétben a kókuszgolyóval, a tökéletes beszédhez nincs kész recept, de ha betart néhány alapvető szabályt, és belekeveri saját jellemét és vérmérsékletét, testre szabhatja az „alapanyagokat”.

1.      Elsőszámú szabály, hogy ossza be az idejét! A rendezők elmondják majd, hogy húsz perce vagy egy órája lesz az előadásra, és ezt, ha igazán figyelmes és udvarias, be is tartja. Ha vett már részt konferencián, pontosan tudja, hogy milyen idegesítő, ha csúsznak az előadók – még akkor is, ha mindenki, még a közönség tagjai is számolnak a csúszással. Ehhez természetesen el kell próbálnia a beszédet, hogy be tudja lőni, hány perces a kész szöveg, és ha hosszú, le kell rövidítenie.
2.      Legyen arányos! A bevezetés és a befejezés legyen körülbelül ugyanolyan hosszú, a tárgyalás pedig körülbelül kétszer annyi időt vegyen igénybe. Ha tehát egy húsz perces előadást tart, öt perces legyen bevezetés és öt perces a befejezés, valamint tíz perces a tárgyalás.
3.      A bevezetés legyen izgalmas, figyelemfelkeltő. Az első három mondattal meg kell nyerni a közönséget, másképp nem figyelnek majd oda, akkor sem, ha amúgy érdekes a téma. Kezdhet anekdotával, ha az a témába vág, és vicces vagy érdemes vagy megható, esetleg megrázó – tehát valamilyen hatást vált ki. Ne kezdjen elcsépelt frázisokkal!

  • „Nagyon megtisztelő, hogy részt vehetek ezen a…”; (Tudjuk, hogy megtisztelő!)
  • „Pont a konferenciára jövet történt meg velem…” (Hát persze, hogy pont ekkor!);
  • „Elnézést a késésért…” (Ne késsen!) – Ismerős valamelyik? Ha igen, ne használja, gondoljon ki valami érdekesebbet!

4.      Legyen érzékletes! Érzékletes lehet akkor, ha összehasonlít két adatot, idézeteket használ, érdekességeket, történeteteket mesél el. Ha használhat ppt-t, vizuálisan is mutassa meg, miről beszél: ha például egy veszélyes betegségről, az jelenjen meg a képen, bármennyire is ijesztő! Nagy hatással lesz a közönségre – arra azonban ügyeljen, hogy azért ne az legyen a lényeg, hogy sokkolja őket. Ha nincs vetítés a rendezvényen, vesse be más eszközöket! Neil Baum amerikai urológus például felfújható lufikat használt, hogy minél érzékletesebb legyen a mondanivalója…
5.      Legyen konklúzió! Ha néhány mondatban összefoglalja mondanivalóját vagy következtetéseit, kerek képet ad a hallgatóságnak, és sokkal több minden megmarad az emlékeikben, mintha azonnal a „Várom a kérdéseket!”-stációra tér át.

Forrás: http://infinityconcepts.net

Forrás: http://infinityconcepts.net