Hogy mikor sikeres egy magánpraxis? Ha sikerül minél több pácienst elérnie, megnyernie, majd meg is tartania. Ezt könnyű kimondani és leírni, de csak nehéz és összetett munkával lehet megvalósítani.

Nemcsak én, hanem egyre többen hangsúlyozzák hazánkban, hogy a magyar magánegészségügy is versenyszféra – bár maga a gyógyítás hivatás, az egészségügy üzletté vált. Egyre fontosabb a reklám, az internetes jelenlét, különböző stratégiák kiötlése, azonban azokról az alapvető dolgokról sem szabad elfelejtkezni, amik igazán népszerűvé tesznek egy praxist.

A sikeres magánpraxis összevetői

A sikeres magánpraxis összevetői

Az első titok: „nem a páciensek függnek tőlünk, mi függünk tőlük”

Bármilyen sokkoló is ezt így leírva látni, nem szabad elvetni a gondolatot. Egyetlen egy praxis sem lehetne sikeres, de nem is maradhatna fenn, ha nem keresnék fel páciensek. Az elégedett páciensek hozzák a hírnevet, valamint a bevételeket is, amikkel később fejlesztheti a praxisát, hogy még több és még elégedettebb pácienst fogadhasson.

Éppen ezért nagyon fontos megérteni, hogy a sikeres magánpraxis páciens-központú – pláne Magyarországon, ahol teljesen más elvárásokkal keresi fel a beteg a magánrendelőt, mint az államit. Tehát:

  • nagyon fontos felmérni, miért is hajlandóak pénzt kiadni a páciensek, mire van pontosan szükségük,
  • hiszen ők azok a vásárlók, akiknek fontos szerepük van a magánegészségügy alakulásában,
  • így egy-egy jó betegelégedettségi felméréssel, a páciensekre való odafigyeléssel nagyon sokra mehet!

A második titok: a komfortzóna biztonsággal tölt el, de nem kifizetődő

Tudom, hogy a marketing a magyar orvosok szemében valami sátántól való dolog – vagy ha az nem is, hát akkor sem megbízható és fontos. Vagy nem látják értelmét (pedig van), vagy túl rizikósnak tartják, és így nem mernek belevágni.

Pedig kockázat nélkül nincs nyeremény. A sikert csak akkor érheti el, ha a siker utáni vágya nagyobb, mint a bukástól való félelme. Kérdezzen meg bármilyen sikeres embert – ez a titkuk.

A harmadik titok: amivel az embereken segít, azzal a magánpraxisán is segít

Megint a betegek véleményének felméréséről van szó, csak most azokra kell gondolnia, akik nem keresték még fel praxisát. Nem azt a szolgáltatását kell népszerűsítenie, amit leginkább el akar adni, hanem azt, amire az embereknek leginkább szüksége van. Hiszen az orvoslás nem olyan, mint a popszakma, nem azért járnak a rendelőbe az emberek, hogy szórakozzanak, hanem mert valamire igazán szükségük van, hogy egészségesek legyenek. Így hát azt kell kommunikálnia a potenciális páciensek felé, ami megoldást jelent az ő ténylegesen létező problémájukra, egyszerre segítve az embereknek, és népszerűsítve az egyik, a leghasznosabb kezelési módszerét.

A negyedik titok: a marketing rövidtávon pénzt von el, de hosszú távon csak növeli a bevételeket

Az orvosok nagy része csak kiadásként tekint a marketingre. Ez a gondolat rövidtávon talán meg is állja a helyét, de hosszú távon nem igaz. Voltaképpen a marketing az üzleti élet egyik mozgatórugója, és azt is lehet mérni, az egyes marketingmódszerek hogy teljesítenek. Erre alkalmas a Return-on-Investment (ROI), amivel azt lehet mérni, egy-egy befektetés milyen haszonnal jár.

Az ötödik titok: hiába vannak jó ötletei, ha azokat nem valósítja meg!

A sikeres praxis alapja a részletes terv. A tervnek tartalmaznia kell a működőképes stratégiáit, a céljait, és alkalmasnak kell lennie arra, hogy végigkövethesse vele magát a folyamatot, és mérhesse az eredményeket. Persze a piszkos anyagiak sem maradhatnak ki, a költségvetést is előre meg kell határoznia ahhoz, hogy elérhesse céljait.

A hatodik titok: a sikeres orvos marketing alapja a csapatmunka

A páciensek nagy része nemcsak az alaposabb kivizsgálás és a széleskörű szakmai tudás miatt választja a fizetős magánpraxisokat az ingyenes állami ellátással szemben. Nekik az is fontos, hogy kedvesen bánjanak velük, egyenrangú félként kezeljék őket, és ne kelljen sokat ülniük a váróteremben. Hogy ebből mit szűrhet le Ön? Azt, hogy nem elég az Ön szaktudása, olyan asszisztencia kell, hogy Ön mögött álljon, aki képes egyszerre koordinálni a napi beosztást és kedvesen bánni a betegekkel.

A belső segítség mellett a külső támogatás is fontos. Vannak olyan orvosok, akik nagyon járatosak a szakterületükön, azonban ezt alig néhányan tudják róluk, mivel a marketinghez nem értenek. Az nem baj, ha valaki nem egy marketing-guru, hiszen senki sem érthet mindenhez, az azonban már nagyobb probléma, ha figyelmen kívül hagyja a marketing fontosságát. Azok az orvosok, akik ki akarnak törni, tudják, hogy érdemes marketingszakemberhez, weblaptervezőhöz, reklámmenedzserhez fordulniuk, hogy igazán sikeresek lehessenek.

A hetedik titok: Az „elég jó” sosem jó

Senki sem akar a második lenni – Ön sem szeretne a második legjobb orvos lenni, igaz? Pláne, hogy mindenki a legjobb doktort keresné fel. Ahhoz, hogy még több pácienst nyerjen meg magának, az kell, hogy elismert legyen, hogy mindenki tudja, Ön minőségi ellátás ad betegeinek. A sikeres magánpraxis az ellátás kiválóságán, valamint a betegek tapasztalatain és véleményén alapszik, és azon, ezt hogyan kommunikálja a világ felé, hányan tudnak a kiválóságáról. Ehhez kell a tudatos marketing.