Kacérkodott már azzal a gondolattal, hogy saját Facebook oldalt hozzon létre magánrendelőjének, esetleg egy nagyobb klinikát népszerűsítsen ott? Szeretné megtudni, miket szoktak megosztani a közösségi honlapon, milyen profilt alakítanak ki az egyes klinikák és rendelők? Lássuk, milyen fajtái vannak az orvosi page-eknek!

Először érdemes azt megvizsgálni, hogy miből él az orvosi Facebook oldal. Miket posztokat szoktak kitenni egy ilyen meglehetősen specifikus témában?

A posztok 7 fajtája

1. A tipp – egészségügyi tanácsok kicsiknek és nagyoknak, mikor ki a célközönség. Ha szépészeti-bőrgyógyászati profilról van szó, a bőrtisztítás a téma, ha pszichológiairól, bölcsességeket találhat ott az ember.

2. Az érdekesség – egészségügyi tények és érdekességek, amolyan „fun fact” formában.

3. A cukiság – szülészetek nagy előnye, hogy aranyos képeket oszthatnak meg újszülött gyerekekről. De a többieket sem kell félteni, látni olyan egészségügyi oldalakat, ahol bár a témához szorosan nem kapcsolódik, de azért megosztanak kisállatos képeket, hogy feldobják az ember napját.

4. Az információ – új orvos érkezett, új munkatársat keresnek, akciós kezelésünk, rendezvényünkre Önt is várjuk, stb.

5. A nyereményjáték – néhány oldalon nyereményjátékban is részt vehetnek az érdeklődők, egy-egy kezelésért „harcba szállva”.

6. Az aktualitás – Valentin nap, anyák napja, Semmelweis nap, bármi, ami kapcsán valakit köszönteni lehet.

7. A személyes poszt – érdekes történetek, képek a kollégákról, a magánorvos gondolatai.

Ezek variálásából vagy éppen hiányából jön létre az az öt nagy „orvosi Facebook oldal típus”, amiket én megfigyeltem. A posztokkal ugyanis vigyázni kell: a szöveg, a mellékelt kép minősége, a feldolgozott témák mind-mind kialakítanak valamilyen benyomást a követőkben, gyakorlatilag pozicionálják a rendelőt. Lássuk, mi mindent üzenhet egy Facebook oldal!

FB_fajtak 

A lelkiismeretes nagyhal

Ez a típus a lelkiismeretes munka megtérülésének ékes példája. Ezekre az oldalakra gyakran posztolnak, és éppen ezért sokan like-olják, követik is. Általában a posztok gyakoriságuk miatt széleskörű közönséghez szólnak, egészségügyi tanácsokkal látják el a követőket, ha belevág a rendelő profiljába, rögtön két nyelven, mint például a FirstMed. Gyakran reagálnak az aktualitásokra is, idénybetegségekre vagy éppen ünnepekre. És mivel tudják, hogy egy-egy pozitív értékelés csak növeli a jó hírüket, a köszönő leveleket is szívesen megosztják oldalunkon.

Lecsekkolná, ki „lelkiismeretes nagyhal”? Nézze meg a FirstMed vagy a Róbert Károly Facebook oldalát!

A saját tartalmát népszerűsítő

Saját cikkeket, tanácsokat, tippeket megosztani több szempontból is dicséretesebb, mint más honlapokról halászni azokat. Egyrészt, páciensként az ember jobban szeretné megbízható, szeretett magánorvosának tanácsait betartani, mint egy vadidegen orvosét, másrészt pedig lelkiismeretességről, törődésről árulkodik. Hiszen ebben a rendelőben még arra is van ideje az orvosnak, hogy, mondjuk, a dohányzásról való leszokásban segítse internetes pácienseit!

Ennek egyik alfajtája lehet az az oldal, amelyik személyes gondolatokat oszt meg másokkal. A Czinkóczky Implant Központ vezetője például minden este megosztja, mi jár az eszében az oldal követőivel, „Ma esti gondolatok…” címmel. Bár ezek a rövid bejegyzések nem tanácsokat, tippeket tartalmaznak, mégis ő készíti őket, elgondolkozik azon, hogy mit és hogyan szeretne megbeszélni követőivel, és egy másfajta tudást ad: beleláthatunk így az orvosok mindennapjaiba humoros, elgondolkodtató vagy éppen elszomorító történeteken és gondolatokon keresztül.

Kik építenek saját tartalomra? Például a Maternity és a Dr. Rose Magánkórház, valamint a személyességet hangsúlyozó Czinkóczky Implant Központ!

A cuki

Macskával, kutyával vagy kisbabával bármi eladható. Erre a tényre épít „a cuki” orvosi oldal. Másképp nem tudnám nevezni azokat az oldalakat, ahol a napi boldogsághormon és vidámságszint növelése az egyik cél. Ennél a típusnál szülészetek kifejezetten előnyben! Hiszen itt minden aranyos újszülöttről kitehetnek egy-egy képet, s a büszke szülők még egy év elteltével is szívesen küldenek köszönőleveleket és művészien aranyos képeket egészséges kisbabájukról. Persze, nem csak így lehet „cukitartalmat” előállítani, szóval azoknak sem kell megijedniük, akik nem szülészetet vezetnek! Kedves cicás képet, állatos összeállítást és humoros idézeteket is találhatunk egyes oldalakon, a páciensek nagy örömére.

Hol vidítják fel az embert? A Maternity és az Axi-Medica kisbabákról posztol, a Róbert Károly pedig néha állatos képeket rak ki.

Az extravagáns

Szép képek, esztétikus elrendezés, letisztultság… A szépészeti, bőrgyógyászati, plasztikai sebészeti profilt ezzel lehet erősíteni. Ezekre a honlapokra jellemző, hogy gyakran adnak szépségtippeket, ugyanakkor játékosak is, vagy nyereményjáték, vagy pedig részvételre ösztönző kérdések („Szerinted fel van töltve ez a száj?”) révén. Ami pedig a hab a tortán: magyar sztárok támogatása! Árpa Attila, Epres Panni… egy-két ismerős név, és máris felkapják a fejüket az emberek.

Kiknek áll jól ez a stílus? A Bársony-Orvos Esztétika és a Körúti Orvosi Centrum profiljában pont belepasszol.

Az „orvosi csoda”

Ezek az oldalak az internetes szféra egyik nagy kérdőjelei, legalábbis, ha logikusan próbáljuk felfogni a helyzetet. „Orvosi csodáknak” nevezem azokat az oldalakat, amikre csak nagyon ritkán posztolnak, mégis sokan like-olták már! Úgy gondolom, ez annak a tipikus esete, amikor nem a Facebook oldal teszi népszerűbbé a rendelőt – hanem a rendelő a Facebook oldalt. Persze, van, amikor ez is elég lehet, annak ellenére, hogy az internetadta lehetőségeket nem használja ki.

Hol jelent meg a csoda? A MindentMent Fogorvosi Rendelőt és az Istenhegyi Klinikát például biztosan nagyon szeretik az odajáró páciensek!