+36 30 877 3795

Senki sem szereti, ha kritizálják. Ennek ellenére vannak olyan helyzetek, amikor kifejezetten hasznos lehet egy-két negatív mondat, még akkor is, ha Ön esetleg először nem így gondolja!

Ha rossz kritikát kap, alig lát a dühtől? Pedig örülnie kéne!

Ha rossz kritikát kap, alig lát a dühtől? Pedig örülnie kéne!

Még mielőtt belevágnék, tisztázom: én is utálom, ha kritizálnak. Egy-egy rosszkor kapott negatív kritika nekem is visszavetette már a lelkesedésemet, arról nem is beszélve, mennyire bántotta a hiúságomat, ha éppen valami olyan dologról volt szó, amit nem gondoltam hozzám, a jellememhez illőnek. Azonban már rájöttem: egyrészt mindenki tévedhet és hibázhat (és ezeket a hibákat jobb utólag észrevenni és korrigálni, ha lehet!), másrészt egy-egy kritika kifejezetten előnyökkel is járhat. Olvassa el a cikkem, és megtudja, miért van ez!

Hol futhat váratlan kritikába?

Az interneten.

Egy szabad világban élünk, és az internet nincsen túlkontrollálva (legalábbis nem Európában). Nem is szabadna, hogy legyen, a mai modern emberek, a mai modern páciensek azt várják el az internettől, hogy a) ott megtaláljanak minden információt és b) a megtalált információk igazak legyenek. Minimális torzítást sem tűrnek el, pláne, ha az egészségükről van szó. De ezt biztosan Ön is észrevette már!

Megadott a saját oldalán véleménynyilvánítási lehetőséget? Esetleg egyszer rákeresett a saját nevére, és rájött, hogy a gyakorikerdesek.hu-n vagy más hasonló oldalon pont az Ön szakmai tudásáról és kedvességéről beszélgetnek az emberek? Vagy orvosokat összegyűjtő, akár bejelentkezést is lehetővé tevő honlapokon, például a Foglaljorvost.hu-n szerepel, és ott osztottak meg Önről negatív véleményt?

Nyelje le a keserű pirulát!

Ezek az oldalak az igaz és hiteles információáramlást tűzték ki céljukul – hiszen végső soron az Ön saját honlapjának is az a célja, hogy valódi képet fessen Önről, a rendelőjéről és a szaktudásáról, nehogy csalódjon a páciens, amikor felkeresi az Ön praxisát. Az orvos adatbázisok, a fórumok is a hiteles információszerzést, a tapasztalatok megosztását teszik lehetővé. És Önnek is érdemes e játékszabályok alapján „játszania”! Éppen ezért ne dühöngjön, ha negatívabb értékelést kap a megszokottnál, hiszen annak is megvannak a maga előnyei.

Hogy miért örüljön, ha kritikát kap?

Essünk túl a kötelező „bölcs mondanivaló” körén: így tud fejlődni! Végiggondolhatja, hogy az adott pácienst milyen tapasztalatok érhették az Ön rendelőjében, Önnek min érdemes változtatnia, vagy mit érdemes megváltoztatnia (másik, kedvesebb asszisztenssel dolgoznia, esetleg már esedékes, hogy felújítsa magánrendelőjét?). Ha pedig úgy érzi, mindent jól csinált, legalább megtanulhatja, hogy vannak olyan páciensek, akik másképp észlelik a világot, mint Ön, és az ő fejükbe, gondolkodásmódjukba is beleláthat kicsit.

Más szempontból is hasznos lehet egy-egy rosszabb vélemény. Átlagos elvárások után az átlagfelettien jó kezelés belelkesíti a pácienst, míg magas elvárások után az átlagos kezelés elveszi a kedvét. Ez fordított pszichológia, akárcsak az is, hogy az ember jobban megbízik abban az orvosban, aki egy-egy negatívabb kritikát is felenged a saját oldalára, mint abban, aki csak a lelkendezést engedi láttatni – hiszen az előbbinek nincs mit rejtegetnie, míg az utóbbinak nyilvánvalóan van. Az gyanús, ha valaki sok kritikát kap, de mindegyik csak pozitív, soha egy rossz szó vagy mínusz fél csillagos vélemény nem látható az adatlapján. Pláne, hogyha a páciens éppen ezért úgy dönt, felkeresi az Ön rendelőjét, de nem azt a tökéletességet találja ott, amit a vélemények alapján várt. Ez rontja az Ön hitelességét, szemben azzal, ha nagy ritkán kap egy negatívabb véleményezést.

Természetesen ez alól kivételek a kifejezetten ok nélkül pocskondiázó véleményezések! Ha kap valahol ilyet, érdemes privátban (!) felvenni az illetővel a kapcsolatot, tisztázni, mi történhetett, hiszen ha nem volt olyan, hogy Ön például másfél órán át megvárattatott valakit a minap, akkor csak tévedés lehet. Negatív kritikák lehetnek az interneten, de szándékos befeketítés nem szabad, hogy terjedjen!

Ön kapott már negatív kritikát? Hogy érintette, mit tudott kezdeni vele? Írja meg nekem, minden történetből lehet valamit tanulni!