A magyar betegek részben azért mennek magánrendelőkbe, mert nem szeretnének várakozni a kezelés előtt, minél hamarabb szakszerű vizsgálatra vágynak. Ugyanakkor Önnek is fontos, hogy ne csússzon el a teendőivel és minél sikeresebben bánjon idejével, nemcsak azért, hogy a páciensei elégedettek legyenek, hanem mert orvosként valószínűleg Ön is időzavarral küzd a kórházi munka, az ügyeletek, a magánpraxis terhei miatt. Ehhez az kell, hogy tudatosan betartson néhány szabályt az időgazdálkodás érdekében.

time

1. Írja össze a teendőit!

Ha az embernek sok dolga van, egyszerűen képtelen fejben tartani a teendőket és az időpontokat, rendszerezni pedig egy idő után lehetetlen lesz – pedig ez az időgazdálkodás egyik alapja. Ez ellen csak egy dolog segíthet: egy átlátható naptár, benne a fontos határidőkkel és a napi teendőkkel. Én jobban szeretem a mezei kézi naptárt, mert mindenhova magammal vihetem, és akármikor fellapozhatom, ugyanakkor az okostelefonok korában már nemcsak papír alapon érhetjük el naptárunkat bárhol és bármikor. Androidos telefonokra tervezték például a Color Note applikációt, amely jegyzetek, listák és naptár kezelését is lehetővé teszi. Ha számítógépen szeretné kezelni időpontjait, próbálja ki a Google Naptárt, amelyet Gmail fiókjába belépve érhet el, ha rákattint a jobb felső sarokban lévő kilenc kis négyzetből álló négyzetre. Itt napi, heti, havi bontásban is nézheti teendőit, különböző színkódokkal láthatja el őket, és ismerőseivel is megoszthatja az eseményt, ha arra van szüksége.

2. Írja össze a céljait!

Tanulmány megírása, a rendelő kifestése, honlap tartalmának frissítése… Készítsen listát arról, miket szeretne elérni a közeljövőben! Legyen egy egyhónapos terve, komolyabb időbeosztással, és egy három hónapos, elnagyoltabb felsorolással. Így tudni fogja, hogy mik azok a távlati kitűzések, amiknek megvalósítását bele kell illesztenie a mindennapokba, és nem csúszik el velük. A kezdő lépést pedig ne halogassa, tegye meg már ma!

3. Becsülje meg a kezelés hosszát!

Tudjuk, nagyon nehéz felmérni, ha egy beteg időpontot foglal Önnél, pontosan meddig tart majd a kivizsgálása, de muszáj előre megbecsülni, hogy nagyjából mennyi időt szán majd rá. Meglepően sokan panaszkodnak arra, mennyit kell várniuk a magánrendelőkben, pedig a betegeknek az egyik legfontosabb elvárása egy privát rendelővel kapcsolatban, hogy a megbeszélt időpontban sorra kerüljön. (Arról a bosszantó esetről persze nem szól a fáma, amikor egy késő beteg miatt borul egy jól megtervezett rendelés…)

4. Kezelje percre pontosan a napot!

Írjon egy napi beosztást, és tartsa is be azt! Ha például tudja, hogy reggel nyolckor már páciensek várják, akkor 10 perccel előtte érdemes a rendelőben lennie. Ha eleve csúszással indul a reggel, stresszes lesz az egész nap. Iktasson be lazításra szánt perceket is az ütemtervbe: mindenkinek szüksége van arra a tíz perc kávézásra és beszélgetésre, hogy utána feltöltődve folytassa feladatát. Ha előre eldönti, mikor pihen egy kicsit, az a kávézás nem borítja fel a napi tervét!

5. Naponta csak párszor nézze az e-mailjeit!

E-mailek folyamatosan jönnek, az okostelefonok pedig folyamatosan jelzik azt.  Azonban az e-mailben küldött üzenet kibírja azt a pár órát, míg Ön mással van elfoglalva, például a munkában mélyül el. Éppen ezért naponta csak kétszer-háromszor nézzen üzeneteire, akkor töltsön több időt a válaszadással, így nem kell megosztania a figyelmét a folyamatosan pörgő feladatok és az elmélyülést igénylő munka között.

6. Vizsgálat közben halkítsa le mobilját!

Az egyik legtöbbet emlegetett  panasz a páciensek részéről arra vonatkozik, hogy az orvos kezelés közben telefonál. Általában időpont egyeztetés zajlik, vagy banális esetek megbeszélése a páciens füle hallatára. A mai világban szép lassan a betegeket át kell szoktatni az online bejelentkezésre, mert jogos elvárás a privát páciens részéről, hogy a pénzéért osztatlan figyelmet kapjon pár percre! Az időpont egyeztetés pedig történjen vagy online, vagy asszisztens segítségével.

7. Bízzon feladatokat asszisztensére!

Időpontfoglalás és rutin kérdések: nyugodtan rábízhatja őket asszisztensére! Általában összeszokott párosok dolgoznak együtt, a jó asszisztens pedig szinte gondolatolvasó, így Ön valóban csak a betegre tud koncentrálni.

8. Tudjon nemet mondani!

Ha az ember túlvállalja magát, bármennyire is igyekszik, akárhány listát is ír, egyszerűen nem ér a teendői végére, és akkor minden borul. Néha bizony nemet kell mondani, ehhez kell azt felmérnie, mennyire sürgős vagy fontos az adott dolog, ráér-e később, és egyáltalán, szükség van-e rá. Éppen ezért, ha valamire megkérik, és nem biztos abban, hogy az éppen belefér az életébe, nyugodtan kérjen egy kis gondolkozási időt, ne adjon azonnal választ!

9. Gondolkozzon rendszerekben, hosszútávú megoldásokban!

A napi rutin mellett nehéz időt szakítani stratégiai kérdésekre, ám egy új online naptár bevezetése, a recepciósok munkájának jobb beosztása később meghálálja magát. Ha egyszer több időt szán egy mélyebb probléma átgondolására és megoldására, új eszközök bevezetésére, sok időt takaríthat meg. Szakadjon ki a napi rutinból, és tekintsen feladatira rendszerszinten. Mik azok a folyamatok, amiket optimalizálni lehet, vagy modern eszközök segítségével gördülékenyebbé tenni? Az adminisztrációs és szervezési feladatokra ma már sok új eszköz, módszer létezik. Érdemes ezeket kipróbálni!