Sokan kérik a segítségünket árazás tekintetében, hiszen a szolgáltatásunkkal rálátunk több, mint 700 magánorvos aktuális áraira.

Talán ez a magánpraxis sikerének egyik legkritikusabb pontja, hiszen a nyereség és ezzel a praxis hosszútávú fennmaradásának egyik kulcsa, mégis szinte kivétel nélkül „ösztönös árképzéssel” találkozunk munkánk során. Tudom, korábban nem voltak ennyire kiélezve a praxisok pénzügyei, jól ment a szekér, kisebb vagy kevésbé nyomulós volt a konkurencia, de ma már senki sem engedheti meg magának, hogy hasraütésszerűen árazzon.

Nézzünk meg ezt a két példát, mely (nagyon leegyszerűsítve) azt mutatja, hogy 20%-os árkülönbséggel és az egy betegre jutó idő optimalizálásával milyen különbségeket lehet produkálni:

Két rendelő 20%-os árkülönbséggel és az egy betegre jutó idő megváltoztatásával

Két rendelő 20%-os árkülönbséggel és az egy betegre jutó idő megváltoztatásával

 

Ön melyik rendelőt szeretné magáénak tudni, azt amelyik havonta 400.000 Ft nyereséget produkál vagy azt, amelyik ugyanilyen rendelési idő mellett több, mint 1.000.000 Ft bevételt jelent a családi kasszába?

Mit kell mindenképpen végiggondolni az árak felülvizsgálatakor már meglévő, működő rendelő esetén?

  1. Rendelő pozicionálása: hol vagyunk (lokáció), milyen a praxis kialakítása, milyen eszközeink vannak? Ha prémium, ennek megfelelően nem egy külvárosi rendelő árait kell belőnünk, ám óvakodjunk attól, hogy ha Budán vagyunk, akkor automatikusan prémium felárat kérünk, pedig ezt sem a kialakítás, sem a felszereltség nem indokolja. Igenis van létjogosultsága a fapados és az első osztályos árazásnak is, ha amúgy a rendelő minden szegletében következetesen alkalmazzuk és a rendelő minden alkalmazottja is azt magáénak tudja.
  2. Konkurencia, versenytársak: érdemes végignézni a többiek árlistáit és végiggondolni, hogy mennyivel nyújtunk többet vagy kevesebbet. Nemcsak a felszereltség, az orvosi szaktudás, de a páciensre fordított idő, az asszisztens kedvessége is ide tartozik. Bizony, hogy hol jobb a tömegközlekedés és a parkolás, mennyi a várakozási idő egy időpont előtt, mind-mind olyan szempontok, amelyek egy páciens elégedettségét befolyásolják. A szakmai tudás nem az egyetlen szempont, hiszen emberek vagyunk. Egy mosoly, egy kézszorítás, egy kedves asszisztens meleg teája várakozás közben, majdnem ugyanannyit ér, mint maga az orvosi szolgáltatás!
  3. Költségek: vajon pontosan tudja Ön, hogy mennyi a praxisának a havi rezsije, mennyi az a fix költség, amit akkor is ki kell termelni, ha egy beteg sem érkezik? Mik a betegenként felmerülő változó költségek, melyek függnek az ellátott betegek számától? Mennyi időt tölt a rendelőben, mennyi időt szán egy betegre általában? Így ki tudja számolni az elérhető maximális bevételt. Vajon az elég lesz a nyereséges működtetéshez, vagy változtatni kell a vizsgálati díjon, esetleg több beteget kellene szerezni?

Tudatosan nem közgazdasági formulákkal szerettem volna bombázni, csak elgondolkodtatni, hogy néhány nem is olyan nagy változás milyen óriási hatással van a hó végi eredményeire.

Még ma nézze át az árlistáját és három konkurensének a pontos árait, és gondolkodjon el, van-e lehetőség változtatni a megszokott árakon!