+36 30 877 3795

Már írtam arról néhányszor, hogy a szájról szájra terjedő orvos ajánlás hamarosan teljesen kihal. El kell árulnom egy titkot. „Hazudtam.” Ez így ugyanis nem teljesen igaz. Az páciensek közötti interakció, az ajánlás rendszere ugyanis ugyanúgy él és virágzik, mint régen, csak új színteret kapott. Avagy az internet az új szomszéd néni, páciensként ahhoz fordulunk, ha valami baj van.

DeathtoStock_Desk1

Egyszer, amikor tömegközlekedéssel utazik, nézzen körbe a metrón, vonaton vagy buszon, és számolja meg, hányan nyomkodják az okostelefonjukat, tabletjüket, majd adja hozzájuk azokat, akiknek otthon laptopjuk és/vagy asztali számítógépük van. Elképesztően sokan és eléggé sokat internetezünk egy nap, az életünk, a mindennapjaink részévé vált. A páciensek életének részévé is.

  • „Ha valami bajom van, rákeresek.” Számtalan páciens az interneten talál megoldást egészségügyi problémáira, a Google-be pötyögve keresnek rá, melyik szakterülethez tartozhat az adott probléma. Így bukkannak rá olyan orvosokra is, akik az adott problémához köthetőek, azokat kezelik.
  • „Ha érdekel egy orvos, rákeresek.” Ma már a legritkább esetben emelik fel a páciensek a telefont, és kezdik el körbekérdezgetni ismerőseiket, hogy mit tudnak Dr. Z-ről vagy milyen nőgyógyászt ajánlanak. Drága, nem hoz azonnal eredményt, lehet, hogy a páciens ismerősei nem is tudnak válaszolni a kérdéseire. Az interneten viszont 98%, hogy lesz legalább egy olyan ember, aki válaszokat adhat a kérdésekre. Emiatt sokan már a „globális faluban élő szomszédjukhoz”, azaz az interneten böngésző társaikhoz fordulnak, nem Piroska nénihez egy ajtóval odébb.
  • „Ha információt akarok egy klinikáról/praxisról, megnézem a honlapját.” Nem minden praxis található meg az interneten, és ez bizony zavarni szokta a pácienseket. Ma a hatvan év alattiak (és néhányan a felett!) az Arany Oldalak vagy a telefonkönyv helyett már az internetet használják. Hol található a praxis, hogyan jutok el oda, hogyan lehet bejelentkezni, mennyibe kerülnek a kezelések – a páciens ezekre a kérdésekre keresi a válaszokat. Érdemes megadni neki!
  • „Ha kismama79 azt mondja, hogy Dr. X nem jó szülésznő, akkor nem jó szülésznő!” Az online fórumok, a gyakorikerdesek.hu-n megadott válaszok, az orvos véleményező honlapok tartalma bizony legalább annyira befolyásolja a pácienseket, mint a legjobb barátjuk véleménye. Gyanakodva néznek arra az orvosra, akiről rosszakat írnak, akiről pedig egy részletgazdag rémtörténetet találnak, azt fel sem keresik! Viszont, azt, aki dúskál az ajánlásokban és csak elvétve írnak róla rosszallóan, biztosan meglátogatják. Ezt érdemes tudatosítania önmagában: bár a jelenség ellen nem tehet semmit, nem szabad a fejét a homokba dugnia ilyen esetekben! Tudatosan tehet ellene: vagy saját honlapján, blogján tünteti fel pácienseinek véleményét, vagy olyan oldalakra regisztrálni, ahol csakis létező páciensek írhatnak véleményeket orvosi teljesítményéről – például a FoglaljOrvost.hu-ra! Egy létező páciens véleménye, aki tényleg felkereste az adott doktort, sokkal többet ér, mint azé a személyé, aki csak másodkézből hallott információkat írt ki egy fórumra.

Egy orvosnak ma már annyira törődnie kell az internetes jelenlétével, mint régen a szájról szájra történő ajánlások alakulásával, terjedésével. Az internet ugyanazt a szerepet tölti be, emiatt gyakorlatilag a magánpraxis alapjává vált. Ez ijesztően hangozhat, egészen addig, amíg bele nem gondol: a praxisnépszerűsítés alapja voltaképpen ugyanaz, csak a színtere változott. A szomszéd Piroska néni beköltözött a monitorba.

Hogyan kezelje az új színteret?

  1. Mindenekelőtt: fogadja el a változásokat! Nem tehet ellenük semmit (ahhoz túl globálisan alakulnak), viszont minél hamarabb szokik hozzá az új helyzethez, annál hamarabb tanulja meg kezelni.
  2. Néha keressen a nevére, és tudja meg, milyen információkat találnak Önről az interneten potenciális páciensei! Így rájöhet arra, ha az orvos adatbázisban már elévült információkat osztanak meg Önről, és figyelemmel követheti, milyen véleménnyel vannak Önről a páciensei. Ez máris egy pluszpont a régi színtérhez képest, ahol nem ellenőrizhette le, mit mond Önről Piroska néni a szomszédnak, nem igaz?
  3. A kritikákat is fordítsa saját előnyére! Mert bizony az is lehetséges!
  4. Adja meg azokat az információkat, amelyekre a páciensek kíváncsiak! Csak akkor fognak bejelentkezni Önhöz, ha tudják, hogy létezik. ;) Komolyra fordítva a szót, ha egy páciens még nem ismeri Önt, megnyugszik, ha megtudja, milyen specializációi, szakterületei vannak, milyen kezelésekben igazán járatos, sőt, esetleg egy-két fényképet is talál Önről és praxisáról. Ezekhez az információkhoz pedig egy saját, profi honlapra van szüksége, amit akkor és úgy tud alakítani, ahogy praxis helyzete épp megkívánja!

Elgondolkodtatónak találta a cikkem? Ossza meg orvostársaival is, nyomja meg a Tetszik gombot!