+36 30 877 3795

Megmutatjuk, hogy mennyi minden miatt szükséges a rendelőjének a marketing, bármennyire is utálatosnak gondolja még most!

iStock_000012568349Small

Ha egy ideje már követi cikkeinket, rájöhetett arra, hogy a marketing a mai világban egyáltalán nem mellékes dolog, s bár mindig kitartó munka kell hozzá, megtérül a befektetett energia! Ennek ellenére felmerülhet Önben a kérdés: mégis mi az ördögnek kell egy kiváló orvosnak marketingelni? Mit érhet el ezzel? Hiszen a reklám sokak szerint nem etikus, így csak rontja praxisa hírnevét!

Le a tévhittel! Mi is az a marketing?

Amennyiben így gondolja, duplán is téved. Egyrészt, a marketing sokkal többet takar puszta reklámnál, az nem egy szórólap, egy jól elhelyezett hirdetés, sokkal több annál. Marketingnek nevezzük mindazt a tevékenységet, amely kialakít egy személyről/márkáról vagy éppen az Ön szaktudásáról és magánrendelőjéről valamilyen képet az emberekben. Ha valaki jól csinálja, pozitívat.

Tehát az orvosok által nagyra tartott, szájról szájra történő hírterjedés is ide tartozik. Az, ha valaki valakinek megdicséri az Ön munkáját, lelkendezve beszél a remélt eredményről, vagy az Ön kedvességéről és odaadó munkájáról. De ide tartozik az, ha szaktudását „Orvos válaszol” rovatokban bizonyítja, ha sikeres szakmai előadásának megy híre, ha blogot ír, Facebook-oldalt vezet, de még az is, hogyan rendezi be a várótermét! A marketing tehát sokoldalú dolog, ezernyi lehetőséggel. Ezeket érdemes kipróbálnia és kihasználnia, mivel nagy előnyt jelenthet praxisának!

És elértünk a második tévedéshez: marketing igenis kell egy jól működő magánpraxishoz. Praxisvezetőként, vállalkozóként már nem elég pusztán a szaktudására támaszkodnia, kicsit marketing szakembernek is lennie kell ahhoz, hogy igazán felpörögjön rendelője.

Mi az a 9 dolog, amit praxisa profitálhat egy jól sikerült marketingfogásból?

marketing_9

  1. Csakhogy az alapokkal kezdjem, több pácienst és ezáltal több bevételt! Az egésznek természetesen ez az elsődleges célja, hiszen így fejlesztheti tovább magánpraxisát. Így szerezhet be például korszerűbb eszközöket, próbálhat ki új módszereket, újíthatja fel rendelőjét, és ezáltal alakíthat ki még pozitívabb képet pácienseiben. Az egész tehát egy nagy körforgás!
  2. Jobb képet alakíthat ki magáról és rendelőjéről! Egyrészt, mivel a marketing segítségével profitot termel, fejleszteni tudja magánrendelőjét és jobb kezelési módokat tud nyújtani pácienseinek. Másrészt pedig az Önről és a szaktudásáról kialakult képet is alakítani tudja, ha jól „marketingeli” önmagát. Vegyünk egy példát! Ha a tagja valamilyen „Orvos válaszol” rovatnak, akkor ott részletes és lelkiismeretes válaszaival bizonyíthatja az internethasználó potenciális pácienseknek, hogy Ön a megfelelő orvos számukra.
  3. Így megelőzheti vetélytársait, a többi orvost és rendelőt! Az ismertség és elismertség nagyon sokat jelent manapság, mikor minden szakma egyre telítettebb. Ráadásul a gazdasági válság utóhatásaként a páciensek egyre inkább csak olyan kezelésekre költenek, amelyekben igazán megbíznak – és még azokra sem mindig. Tartozzon azon orvosok közé, akiket gyakran felkeresnek a páciensek, mivel tudják, hogy nem hiába!
  4. Marketinggel növelheti a piaci részesedését is!
  5. Egyedivé és emlékezetessé teheti magánpraxisát! Hiszen a több profit ezt is lehetővé teszi.
  6. Az Interneten keresztül is bevonzhat pácienseket! A betegek 60%-a rendszeresen keresi valamilyen egészségügyi kérdésre a választ az Interneten, ráadásul több, mint a felük az adott orvosra is rászokott keresni. Itt is érdemes hát „terjeszkedni”, nem igaz?
  7. Marketinggel több referenciát szerezhet. Ma már a szájról szájra terjedő ajánlás nem elég, azzal nem érheti a felsorolt célokat!
  8. Nehezen talál megfelelő kollégát, asszisztenciát esetleg orvos munkatársat? A marketing ebben is segít, hiszen a munkavállalókat vonzza az elismert munkahely!
  9. Végeredményben marketinggel elérheti, hogy okosabban és tudatosan, ne pedig keményebben dolgozzon.

„De hát a marketing veszélyes!”

Természetesen, ha rosszul csinálja, veszélyes és nem térül meg. De ha tudatosan és alaposan végiggondolja az egészet, a veszélyt lecsökkentheti, a befektetett idő és energia pedig nem azonnal, de megtérül.

Hogy mikre figyeljen oda?

marketing_igen

  1. Mérje fel vetélytársait! Ha valakiről tudja, hogy nagyon sikeres az Ön szakterületén, nézzen utána, hogy csinálja! Milyen honlapja van, hogy néz ki, milyen adatokat tüntetett fel rajta? Szerepel orvos adatbázisokban, keresőkben vagy foglalást lehetővé tevő honlapokon? Jelentkezzen be hozzá egy kezelésre! Milyen a rendelője, mennyit kell várni, milyen eszközei vannak? A legjobbat sosem érdemes figyelmen kívül hagyni!
  2. Készítsen marketing tervet! Hogy mit kell, hogy tartalmazzon egy marketing terv?
    • A célokat, amiket el szeretne érni,
    • a költségvetést, azt, hogy mire mennyi pénz áll rendelkezésére,
    • azt, hogy milyen célközönséget, milyen pácienseket szeretne elérni: hány évesek, milyen neműek, mennyit keresnek, hol laknak, stb.,
    • SWOT-analízist a konkrét módszerekre vonatkozóan. A SWOT a módszer erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és veszélyeit takarja. Ha például regisztrál egy olyan honlapra, ahol a páciensek időpontokat foglalhatnak a rendelőjébe, majd a kezelés után véleményeket írhatnak Önről, több páciens és könnyebben érheti el Önt; ugyanakkor meg kell szoknia, hogy egy másik helyről is bejelentkeznek a rendelőjébe, ez eleinte nehézségéket okozhat; a honlapon megjelent pozitív értékelések növelhetik hírnevét, s saját céljaira is felhasználhatja azokat; ugyanakkor egy dühös páciens neheztelő véleménye lehúzhatja Önt.
    • azokat a lehetőségeket, amiket a média, valamint az internet nyújthat, legyen szó könnyebb bejelentkezésről, ön-pozícionálásról vagy információátadásról,
    • és a marketingmódszereket részletes kidolgozását.
  3. Ha kipróbál valamilyen új módszert, mindenképpen kövesse nyomon, mennyire sikeres az! Ha új páciens keresi fel a rendelőjét, kérdezze meg, honnan hallott Önről! Például ha lehetővé tette, hogy a páciensek interneten keresztül is bejelentkezhessenek Önhöz, vezesse, hányan teszik ezt és hányan alkalmazzák a régi, telefonos módszert. Bár nem minden mérhető pontosan, a körülbelüli értékek is többet jelenthetnek, mint a semmilyen!

Mit ne csináljon semmiképpen?

marketing_nem

  1. Spagetti-marketinget. Ez a módszer talán a legegyszerűbb, ugyanakkor a legrosszabb az összes közül. Azért hívják így, mert a spagetti dobálás analógiája ihlette: „kapj fel egy maroknyi tésztát, vágd a falhoz, és nézd meg, mi tapad fel belőle!”. Mint ez is mutatja, a spagetti-marketinghez nem kell előre gondolkozni, nem kell részletes tervet kidolgozni, vagy az igényeket felmérni. Egyszerűen ki kell választani néhány nekünk tetsző marketingfogást, és azt bevetni azokat. Miért (nem) működik? Az előnye a hátrányát is jelenti. Bár nagyon egyszerű megvalósítani, nem sokat ér, hiszen ezzel nem méri fel, milyen élethelyzetben lévő páciensekhez szeretne szólni, milyen képet szeretne kialakítani a szaktudásáról, és ehhez milyen módszert és mennyiért érdemes kipróbálnia. Hacsak nincs nagyon nagy szerencséje, végül csalódni fog.
  2. „Feelgood” marketinget. Ez sem sokkal jobb, mint az előző. Ez gyakorlatilag azokat a tollakat, bögréket, jegyzetfüzeteket jelenti, amelyekre a rendelőjének logóját, vagy saját nevét és elérhetőségét írja fel, s osztogatni kezdi. Bár a Nem kellesz eléggé című filmben kapott egy kisebb szerepet egy fogorvos ilyen tolla, ott sem marketingszerepet töltött be, és az Ön praxisának fellendülését sem segítené elő.
  3. Ne mérje fel százalékarányosan, mennyit költhet marketingre! Bár a józanész azt diktálná, hogy mindig csak a bevételek bizonyos százalékát, például 20%-ot, fektessen a marketingbe, de ez egy ördögi kör: marketing révén nőhetnek a bevételei, amiket aztán részben marketingre kell fordítania. A kettő tehát oda-vissza hat egymásra, éppen ezért hosszú távon nem ez a legjobb módszer arra, hogyan mérje fel, mennyit költsön marketingre.

Akkor mégis hogyan mérje fel, melyik marketingmódszer a legjobb?

Ha kitalálta hosszú távú céljait, és két marketing módszer közül kell választania, érdemes megnéznie, melyik a jövedelmezőbb. Ezt legegyszerűbben a ROI-módszerrel teheti meg. A ROI a Return on Investment rövidítése, amely a befektetés megtérülését takarja magyarul, a nettó nyereség arányát a költségekhez képest. Ezt egy egyszerű képlettel lehet kiszámolni:

ROI = (befektetés bevétele – befektetés költségei) / befektetés költségei

Mivel én a FoglaljOrvost.hu működését és anyagi lehetőségeit ismerem a legjobban, innen hoznék Önnek egy példát erre a képletre. Tegyük fel, hogy nőgyógyászként regisztrált a FoglaljOrvost.hu-ra, s 7 000 forintért kezeli pácienseit. A honlapon keresztül érkezett páciensért 750 forintot kell fizetnie a honlapnak. Ekkor így néz ki a ROI:

ROI = [(7 000 – 750) / 750] = 8,333

Ezt, ha százalékos arányban szeretnénk kifejezni, meg kell szoroznunk 100-zal, ami azt jelenti, hogy 833 a megtérülési arány.